Thursday, April 21, 2011

Oh! Insomnia......


Insomnia! again, again n again! skrg, aku dpt prob susah nk tido mlm! baring2 atas katil, smp kol 6 pg tp tetap x leh tido.. wat de fishhh on de lake.. knp sume ni berlaku?? dari sumber yg leh dipercayai, insomnia adalah 1 pnyakit yg susah nk dpt tido.. salah 1 daripada faktor dpt insomnia adalah stress.. urm.. aku stress ke?? ya!! i'm stress!! so stress!! skrg ni kan musim final exam.. mne x stress nye.. asyik fkir study! study! study! arhh.. sgt sengsara skrg! knp la hidup kat u ni byk dugaan?? xboleh ke nk tido dgn kelenaan??
apekah korg pom mengalami insomnia yg same dgn aku?? ataupom korg x prsn yg korg kene insomnia? senang je nk cam kite ni ade insomnia ke x.. tgk simptom2nye :
1) susah nk tido hampir tiap2 mlm..
2)rse penat sgt sepanjang hari n rase nk tido je siang hari..
3)ble bgun tido, kita xrase segar.. rase letih je...
4)bile tido, selalu je terbangun byk kali...
ha.. cek la kt diri korg.. ade x symptom2 ni.. sume simptom ni berlaku kt diri aku.. so, mmg aku insomnia skrg.. xtau nk ckp betapa merananye aku.. tp, korg jgn risau.. insomnia ni xde la serius sgt.. boleh dikawal n dibendung.. ada cara rawatannye.. xperlu kuarkan duit g hospital.. jum tgk treatment2 nye..
1) jgn sesekali minum kopi, alkohol(haram tau..), atau ambil dadah (eeeiii simpang...) sblom tido.. patutla aku xleh tido smlm.. aku de minum neslo... ayyoo...
2) jgn pandai2 tido siang.. mlm mulelah x mgantuk.. aisyhhh... tp inilah tabiat aku.. pantang je menguap petang, trus tido.. heee~
3) makan plak kne ikut waktu yg teratur.. jgn ikut suke je nk mkn bile.. pas 2, jgn mkn mknn berat sblom tido.. ye2.. aku mmg x mkn ikut time.. suke-suki aku je nk mkn ble..
4) buat senaman sekurg2nye 2 jam sblom tido... joging keliling katil pom xpe.. senaman jugak.. :)
5) masuk tido pada waktu yg same tiap2 mlm..
6) tido di tempat yg selesa.... jgn tido atas lantai.. skit blakang nt.. :)
7) gune kan tempat tido tu utk tido shj.. jgn mkn atas katil lak.. tp aku selalu on9 atas katil.. xleh la tu.. heeee.. :)
so.. mcm 2 la cter insomnia aku.. so, kite kne tentang penyakit nih sblom kite jd gler.. leh jd gler ke ek kalu insomnia ni? meby la kn.. heeee.... so, jgn buat ape yg x patut, n kite amalkan ape yg patut..

p/s: ini adalah fakta n bukannye auta.. :)

1 comment: